Κυριακή 12 Μαΐου 2013

Ο…νέος δρόμος του μεταξιού περνάει από την Ελλάδα



Έτοιμοι να βαδίσουν στο… Δρόμο του Μεταξιού και να μετατρέψουν την Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο, μέσω του οποίου θα προωθούνται στην υπόλοιπη Ευρώπη τα προϊόντα τους, είναι δεκάδες ισχυροί Κινέζοι επενδυτές. Για το σκοπό αυτό, δηλώνουν αποφασισμένοι να δώσουν ηχηρό «παρών» στους διαγωνισμούς για την αποκρατικοποίηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», των περιφερειακών αεροδρομίων, του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) και άλλων μεγάλων λιμανιών, ενώ μετέχουν ήδη στον εν εξελίξει διαγωνισμό για τον «Αστέρα Βουλιαγμένης».
Από τα τέλη του περασμένου έτους μέχρι πριν από λίγες ημέρες «στρατιές» υποψήφιων επενδυτών από το Πεκίνο, τη Σαγκάη, το Χονγκ Κονγκ, τη Σενζέν και άλλα κέντρα του αναδυόμενου οικονομικού γίγαντα έχουν επισκεφθεί τη χώρα μας, προκειμένου να εκφράσουν το εντονότατο ενδιαφέρον τους για τα παραπάνω projects, καθώς και για επιχειρηματικές συμφωνίες στους τομείς της ναυτιλίας, του τουρισμού και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Μάλιστα, επιφανή στελέχη κινεζικών εταιριών έχουν συναντηθεί επανειλημμένα το τελευταίο δίμηνο με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά και τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, βάζοντας τα θεμέλια για συνεργασίες που θα αποδειχθούν επωφελείς τόσο για την κινεζική όσο και για την ελληνική πλευρά. Άλλωστε, η επιχειρηματική φιλοσοφία των Κινέζων στηρίζεται στην αρχή του αμοιβαίου οφέλους («win-win» ή «κερδίζω-κερδίζεις»), όπως τόνισε ο πρέσβης της μεγάλης ασιατικής χώρας στην Αθήνα Ντου Κιουέν μιλώντας τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Ελληνοκινεζικό Συνέδριο Επιχειρηματικότητας 2012. Ο Κινέζος διπλωμάτης είχε προκαλέσει αίσθηση τότε λέγοντας: «Κατανοούμε και αισθανόμαστε πλήρως τον πόνο των φίλων μας Ελλήνων και θέλουμε να τους πούμε ότι δεν είναι μόνοι».
Ενδιαφέρον για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» παρά τη… σφήνα των Καναδών
Η μετοχική ανατροπή της περασμένης εβδομάδας, ύστερα από το deal της Hochtief με το καναδικό συνταξιοδοτικό επενδυτικό ταμείο PSP Investments, δεν έχει ατονήσει διόλου το ενδιαφέρον των Κινέζων για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), όπως διαβεβαιώνουν κυβερνητικοί παράγοντες.
Οι Κινέζοι «φλερτάρουν» με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» εδώ και δύο χρόνια. Προτού η Hochtief πωλήσει το 26,7% των μετοχών του ΔΑΑ στην PSP Investments, η κινεζική κοινοπραξία Shenzhen Airport-Friedmann Pacific Asset Management είχε εκφράσει το ενδιαφέρον της τόσο για το ποσοστό του ΔΑΑ που θα πουλήσει το Ελληνικό Δημόσιο όσο και για το εν λόγω μερίδιο της Hochtief.
Με δεδομένο ότι οι Καναδοί διαμηνύουν πως «ήλθαν για να μείνουν» στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να μην περιοριστεί στην αποκρατικοποίηση του 30% του αεροδρομίου, όπως αρχικώς σχεδίαζε, αλλά να διαθέσει ολόκληρο το ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου στο αεροδρόμιο. Το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 55%, εκ του οποίου το 30% έχει ήδη μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Στόχος είναι να επεκταθεί παράλληλα η 30ετής σύμβαση παραχώρησης, που λήγει το 2026. Οι Κινέζοι επενδυτές δεν αποκλείεται να διερευνήσουν και το ενδεχόμενο απόκτησης του 13,3% του ΔΑΑ που παραμένει υπό τη διαχείριση της Hochtief Airport Capital, αλλά ανήκει ιδιοκτησιακά στο καναδο-αυστραλιανό fund HTAC.
Περιφερειακοί αερολιμένες
Το δυναμικό δίδυμο Shenzhen Airport-Friedmann Pacific Asset Management έχει δηλώσει ότι αποβλέπει στην περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του ΔΑΑ με την προσέλκυση αεροπορικών εταιριών από τη Νοτιοανατολική Ασία και ειδικότερα την απευθείας αεροπορική σύνδεση Ελλάδας-Κίνας. Επίσης, ενδιαφέρεται για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μας και για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων cargo και logistics. Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τα περιφερειακά αεροδρόμια, που έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες, έληγε στις 17 Μαΐου, αλλά την περασμένη Παρασκευή το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε παράταση έως τις 31 Μαΐου. Η παραχώρηση των εν λόγω αεροδρομίων θα γίνει για τουλάχιστον 30 χρόνια, με option παράτασης για άλλη μια δεκαετία.
Το προφίλ των Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management
Η Shenzhen Airport διαχειρίζεται το ομώνυμο αεροδρόμιο, που είναι το 5ο μεγαλύτερο στην Κίνα και 24ο παγκοσμίως από πλευράς επισκεψιμότητας. Η κίνηση προσεγγίζει τα 30 εκατομμύρια επιβάτες σε ετήσια βάση, ενώ διακινούνται 828.000 τόνοι εμπορεύματα. Το αεροδρόμιο αποτελεί τη βάση της κινεζικής αεροπορικής εταιρίας Shenzhen Airline, που είναι μέλος της Star Alliance από τον Νοέμβριο του 2012. Η εταιρία του αεροδρομίου Shenzhen Airport είναι εισηγμένη στο τοπικό Χρηματιστήριο από το 1998.
Η Friedmann Pacific Asset Management είναι θυγατρική του ομίλου Friedmann Pacific Investment Holdings Limited, έχει έδρα το Χονγκ Κονγκ και δραστηριοποιείται κυρίως σε επενδύσεις στην αγορά ακινήτων, σε έργα υποδομών και σε μισθώσεις αεροσκαφών. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο εταιρίες έχουν τις «ευλογίες» της κινεζικής κυβέρνησης για την ανάπτυξη επενδυτικών πρωτοβουλιών στη χώρα μας.
Σχέδια απόβασης σε Πειραιά, Θεσ/νίκη, Αλεξ/πολη, Καβάλα
Η παρουσία της Cosco στον Πειραιά μνημονεύεται ως πρότυπο επιτυχημένης επιχειρηματικής δραστηριοποίησης τόσο στην Κίνα όσο και στην Ελλάδα. Έτσι, όπως έχει διαφανεί από πρόσφατες δηλώσεις στελεχών του κινεζικού γίγαντα, η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ αντιμετωπίζεται ως ευκαιρία περαιτέρω εδραίωσης της Cosco στο πρώτο λιμάνι της χώρας μας. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρία είναι διατεθειμένη να καταθέσει εντυπωσιακά μεγάλη προσφορά, προκειμένου να αποκτήσει τον έλεγχό του.
Η «βεντάλια» του κινεζικού επενδυτικού ενδιαφέροντος περιλαμβάνει και άλλα μεγάλα λιμάνια που βρίσκονται στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων. Ειδικότερα, οι Ασιάτες φαίνεται να έχουν βάλει στο «μάτι» τους λιμένες Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.
Από τον κατάλογο των πιθανών ελληνοκινεζικών deals δεν θα μπορούσε να λείπει ο τομέας του τουρισμού και των ακινήτων, καθώς έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια οι Κινέζοι που επιλέγουν τη χώρα μας για να κάνουν διακοπές ή ακόμα και… το γάμο τους! Επιχειρηματικά σχήματα όπως ο γίγαντας Fosun και η Landsea Estate φέρονται να διερευνούν την προοπτική επένδυσης σε ελληνικά ακίνητα. Η Fosun (που είναι βασικός μέτοχος της Folli Follie και είχε μετάσχει στην πρώτη φάση του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης του ΟΠΑΠ) είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, ένας από τους 12 διεκδικητές του «Αστέρα Βουλιαγμένης».
Όλες οι εν δυνάμει επενδυτικές ευκαιρίες που ανοίγονται για τους Κινέζους επιχειρηματίες στο πλαίσιο της υλοποίησης των αποκρατικοποιήσεων στην Ελλάδα θα αναπτυχθούν διεξοδικά κατά το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα από τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιο Σταυρίδη, ο οποίος θα συνοδεύει τον κ. Σαμαρά.
Ελληνικές business made in China
Για κάποιες ελληνικές επιχειρήσεις η εξωστρέφεια είναι το μεγάλο στοίχημα. Και το κερδίζουν μέρα με την ημέρα, όχι μόνο βγαίνοντας εκτός συνόρων, αλλά φθάνοντας στην άλλη άκρη της υδρογείου, με business made in China.
Πάνω από 1.100 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν σταθερές εμπορικές σχέσεις και περίπου 60 είναι οι άμεσες ελληνικές επενδύσεις στην Κίνα, αξιοποιώντας τη χώρα των μεγάλων ευκαιριών και την πύλη για την ασιατική αγορά. Ακόμη λιγότερες είναι οι βιομηχανικές επενδύσεις – δεν υπερβαίνουν τις 10 με γνωστότερες αυτές της Frigoglass, της S&B, της FHL Μάρμαρα Κυριακίδης και της Πλαστικά Κρήτης.
Τις πιο «σφιχτές» σχέσεις με τη Χώρα του Κόκκινου Δράκου έχει ο εφοπλιστικός κόσμος, που επιλέγει όλο και περισσότερο τις κινεζικές γιάρδες για να χτίσει τα πλοία του. Εκτιμάται ότι υπερβαίνουν τις 60 οι ελληνικές ναυτιλιακές που έχουν συμφωνήσει ναυπηγήσεις, ένα μεγάλο μέρος των οποίων αφορούν συμβόλαια με την Cosco.
Αυτό που σχολίαζαν οι εφοπλιστικοί κύκλοι είναι η ευκαιρία που παρουσιάζεται στην Ελλάδα να επανακτήσει την ανάπτυξη μέσα από τα σινικά κεφάλαια και την καλή θέληση των Κινέζων να επενδύσουν στη χώρα μας. «Πρέπει η Πολιτεία να αδράξει την ευκαιρία και μπορεί πάνω σε αυτή να εφαρμόσει ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα-αντίδοτο στην κρίση», τόνισαν στον «ΤτΚ».
Στελέχη ελληνικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στην Κίνα επισήμαναν επίσης τον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι συνεργασίες και οι επενδύσεις εκεί: δεν υπάρχει η έννοια της υπογραφής για να κλείσει μια συμφωνία, αλλά η σφραγίδα, μεγάλο μέρος της κρατικής μηχανής δεν μιλάει αγγλικά, υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατία, ενώ είναι ιδιαίτερα αυστηροί σε θέματα νομοθεσίας.
Γι’ αυτό και όποιος θέλει να κάνει το μεγάλο επιχειρηματικό άνοιγμα θα πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένος: να βρει το δικηγόρο που μιλάει τη γλώσσα για να κανονίσει τις διαδικασίες, να διαθέτει ρευστότητα γιατί στον εμπορικό κόσμο δεν κυκλοφορούν εύκολα επιταγές – για μεταχρονολογημένες ούτε λόγος. Κυρίως, όμως, να έχει αποκτήσει «τριβή» με την κινεζική καθημερινότητα, να έχει ήδη επισκεφθεί τη χώρα και να μετέχει σε εκθέσεις για να χτίσει κύκλο επαφών και γνωριμίες.
Όλοι, όμως, καταλήγουν ότι είναι τεράστια τα οφέλη σε σχέση με τις δυσκολίες, από μια αγορά με δυνητικούς καταναλωτές που ξεπερνούν το 1,3 δισ., τονίζοντας ότι είναι η μεγάλη ευκαιρία για πολλά ελληνικά προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο και το κρασί, να κατακτήσουν την Ασία, εάν υπάρξει σοβαρή και μακροπρόθεσμη στρατηγική. Το 2012, οι εξαγωγές προς την Κίνα σημείωσαν αύξηση της τάξης του 7,5% και η αξία τους ανήλθε στα 290,1 εκατ. ευρώ από 269,9 εκατ. ευρώ το 2011.
Εντυπωσιακή είναι η πορεία που διαγράφουν τα ελληνικά κρασιά, καθώς τη διετία 2009 – 2011 αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 1.175% (!). Ελληνες οινοποιοί, όπως ο συνεταιρισμός VAENI, η Τσάνταλης, η Ελληνικά Κελλάρια Οίνων (Apelia, Calliga), το Κτήμα Κώστα Χατζημιχάλη, το Κτήμα Κώστα Λαζαρίδη εμφανίζονται αποφασισμένοι να υλοποιήσουν τα σχέδια που έχουν δρομολογήσει για την κινέζικη αγορά.
Ο κ. Στέλιος Μπουτάρης, γιος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, έχει πάει και ένα βήμα παραπέρα, «μεταναστεύοντας» στην Κίνα προς αναζήτηση εκτάσεων για να δημιουργήσει δικούς του αμπελώνες. Η εταιρία Κυρ-Γιάννης έχει ήδη φυτέψει 100 στρέμματα με σταφύλια στην περιοχή Ningxia, από τα οποία αναμένεται να παραγάγει τα πρώτα κρασιά ύστερα από πέντε χρόνια.
Ελληνικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα
Εταιρία Δραστηριότητα
Folli Follie Θυγατρική στη Σαγκάη – λειτουργεί πάνω από 170 καταστήματα. Στο μετοχικό κεφάλαιό της μετέχει η κινεζική Fosun με ποσοστό 13,4%.
Intralot Beijing Office Θυγατρική της Intralot στην Κίνα. Μέτοχος στη MelcoLot Limited, εταιρία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κόνγκ.
S&B Σύσταση κοινής εταιρίας με την Angang Industry Group Co. στη Βόρεια Κίνα για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής κοντά στο εργοστάσιο χάλυβα της Angang.Επίσης, εξαγόρασε το 50% της GoldCommon Mining Co., σημαντικής παραγωγού μπεντονίτη στην Κίνα.
Tsakos Group – ΤΕΝ Γραφείο αντιπροσώπευσης της ελληνικής ναυτιλιακής του καπετάν Παναγιώτη και του γιου του, Νίκου, στη Σαγκάη – ναυπηγήσεις πλοίων.
Ομιλος Μπουτάρη Εξαγωγές κρασιού – κοινοπραξία με έτερο όμιλο για την παραγωγή κρασιού στην Κίνα.
China Shipping Greece Agency LTD Ναυτιλιακή εταιρία συμφερόντων των αδελφών Γιαννόπουλου. Αποτελεί κοινοπραξία της China Shipping Shanghai και της Dealmar.
Costamare Shipping Company Η ναυτιλιακή του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου έχει στενή συνεργασία με την Cosco.
Ικτίνος Υπέγραψε το 2010 μνημόνιο συνεργασίας με την κινεζική εταιρία, κρατικών συμφερόντων, China Artex Corporation Fujian,για την προμήθεια και την εξαγωγή ελληνικών μαρμάρων.Σχεδιάζει εξαγωγή ελαιολάδου και κρασιού στην Κίνα,
F.H.L. Η. Κυριακίδης Μάρμαρα Γρανίτες Α.Ε. Λειτουργεί στη Σαγκάη εργοστάσιο κοπής και επεξεργασίας μαρμάρων (COSMOS Building Materials Shanghai Co. Ltd.) και έχει επίσης εγκαταστήσει εμπορικό δίκτυο για τη διακίνηση μαρμάρων και γρανίτη στο Πεκίνο.
Πλαστικά Κρήτης Λειτουργεί εργοστάσιο παραγωγής πλαστικών φύλλων μέσω της θυγατρικής της Shanghai Plastics Co. Ltd.
Frigoglass Παραγωγική μονάδα επαγγελματικών ψυγείων στην περιοχή του Guangzhou. Λειτουργεί μέσω της θυγατρικής της Guangzhou Ice Gold Equipment & Co LTD.
Σιδενόρ Εξαγωγές χαλυβδοσωλήνων και κοίλων δοκών.
Τsantali Δραστηριοποιείται μέσω της κινεζικής θυγατρικής Tsantali Asia. Τα κρασιά της εταιρίας βρίσκονται σε πάνω από 250 κάβες και εστιατόρια, ενώ λειτουργούν και καταστήματα.
Κορρές Το 2009 εγκαινίασε το πρώτο κατάστημα στη Σενγιάνγκ, ενώ πλέον λειτουργεί σειρά shop in shop σε πολυκαταστήματα σε πολλές πόλεις, συμπεριλαμβανομένων του Πεκίνου και της Σαγκάης. Τα προϊόντα της πρωτοδιανεμήθηκαν στη χώρα το 2006.
Ομιλος Γιάννη Ξυλά Ο εφοπλιστικός όμιλος, εκτός από τις ναυτιλιακές σχέσεις με την Κίνα, μέσω joint venture έχει κατασκευάσει εργοστάσιο παραγωγής μεσογειακών προϊόντων και από την Κίνα κάνει εξαγωγές σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία.
Profex Inc. Εκπρόσωπος της Lavipharm στην Κίνα με έδρα τη Σαγκάη.
ΚΟΝΔΩΡ Α.Ε. Μέσω της θυγατρικής της Kondor SA Beijing εξάγει στην Κίνα προϊόντα των εταιριών ΦΑΓΕ, Ελαιουργική, Αχάια Κλάους, Tottis-Bingo, ΕΤΑΝΑΠ-Σαμαριά Νερά, ELBISCO κ.λπ.
MMS ABEE Εδώ και 8 χρόνια κατασκευάζει μηχανήματα μαρμάρου σε ιδιόκτητο εργοστάσιό της στην Κίνα. Μετέχει στην κοινοπραξία Fujian Quanzhou Hanker Gain Stone Machinery Co LTD.
Ολυμπιακή Ζυθοποιία Διανομή της μπίρας FIX Hellas και FIX Dark στο σύνολο της αχανούς κινεζικής αγοράς εντός τριετίας.
Apivita Aνοιγμα στην αγορά της Κίνας για τα φυτικά καλλυντικά της φίρμας από εφέτος σε συνεργασία με τοπική εταιρία.
Kleemann Ιδρυσε το 2011 τη θυγατρική KLEEMANN Kunshan HK Elevator Systems Co., Ltd (KLEEMANN China) για την παραγωγή ανελκυστήρων στην Κίνα.
Coco Mat Με θυγατρική στην Κίνα λειτουργεί, μεταξύ άλλων, και εργοστάσιο παραγωγής στην πόλη Χανγκζού.
ΠΗΓΗ: Ελληνο-κινεζικό Επιμελητήριο, στοιχεία εταιριών.
Μάριος Ροζάκος, Ρόη Χάϊκου, στον “Τύπο της Κυριακής”

 http://www.antinews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου